‘Ik zoek altijd naar vernieuwing’

Friso Visser

Friso Visser (33), man met een hart voor startups en innovaties. Zeven jaar geleden stond hij aan de wieg van het succesvolle communicatiebureau Online Media Koffer. Vorig jaar ging het roer helemaal om. Met Brain Fuel boort hij nu de brainstorm-markt aan. Inmiddels vindt dit concept z’n weg in binnen- en buitenland. ‘Nog even en we zijn al geen startup meer….’

‘Ik zoek altijd naar vernieuwing’

Een interview met Friso Visser is als een 4×4 roadtrip vol onverwachte afslagen en avontuurlijke zijpaadjes. Kan ook niet anders: ‘mijn brein vliegt continu alle kanten op. Ik kan er niets aan doen, heb het altijd al gehad. Wist je dat ik in de afgelopen vijf minuten al weer drie actielijstjes bedacht heb? Handig hoor, maar je wordt er af en toe hartstikke moe van… Zeg, waar waren we eigenlijk gebleven…?’

Een eigen menig
… ‘Stippel je eigen koers uit. Stop je energie alleen in datgene waarin je écht gelooft. Dat is wat ik van huis uit meekreeg. Mijn vader was directeur van Visser Afvalverwerking in Harlingen. Je kent ze wel, die afvalwagens met de knalrode containers met gele letters. We waren een ondernemersgezin, denk ik. Niet dat het thuis vaak over zaken ging. Maar ik kreeg wel mee dat het belangrijk is om je eigen mening te hebben, om kritisch te zijn. Ik luister prima naar andere mensen als ze gelijk hebben of een goed idee hebben. Maar wanneer dat niet zo is, ga ik wél op zoek naar een betere manier. Er is altijd een oplossing waar mensen nog niet aan hebben gedacht.’

De ondernemende student
‘Tijdens mijn studie aan de NHL Stenden begon ik al met ondernemen. Ik wilde persé een voorsprong hebben op mijn medestudenten die net als mij straks op een toffe baan gingen solliciteren…. Social media stond destijds in de kinderschoenen. Daarin was nog geen senioriteit; een gat in de markt dus. Zo ontstond Online Media Koffer. Een concept waarmee we organisaties en bedrijven hielpen bij hun online communicatie. We kregen klanten als de NHL, de Provincie Fryslân. Maar we deden ook internationale klussen voor bedrijven zoals Nissan. Uiteindelijk heb ik dus nooit hoeven solliciteren én dat zou ik ook niet weer willen.’

Brain Fuel
‘Ik zoek altijd naar vernieuwing. Zodra iets voelt als werk, ben ik weg. Het ging goed met Online Media Koffer. Maar ik merkte dat ik steeds meer ‘projectjes erbij’ deed om energie te krijgen. Brain Fuel was daar één van. Ontstaan uit het idee voor een gaaf relatiegeschenk. Ik bedacht een grappig setje kaarten waarmee je snel goede ideeën uit een brainstorm haalt. Een methode die helpt om mensen op verrassende manier uit hun vaste denkpatronen te krijgen. Dat liep dus een beetje uit de hand…’

Van KLM naar Harvard University
‘Die kaarten bleken een schot in de roos. Ik testte het idee met klanten: die waren enthousiast. Ik ging ermee naar een brainstormexpert en die zei: daar moet je de markt mee op. In no time was ik in gesprek met KLM. Niet veel later zat ik met mijn Brain Fuel-kaarten bij Harvard University. Inmiddels maken tientallen organisaties in binnen- en buitenland gebruik van Brain Fuel. Rijksuniversiteit Groningen doet onderzoek naar onze methode. Lucky shot? Nee, meer een product op het juiste moment. Elke organisatie zoekt goede ideeën. Die zitten in ons hoofd. Maar omdat mensen geneigd zijn om de makkelijkste oplossing te bedenken, komen ze er niet uit. Brain Fuel helpt daarbij.’

Niet het gaspedaal, maar de rem
‘Na zeven jaar besloot ik Online Media Koffer te verlaten. Ik was niet langer het gaspedaal, maar de rem. Het afscheid was niet moeilijk. Maar ik ging daarna wel een onzekere tijd tegemoet. Het is hartstikke spannend om niet te weten hoe het komt met je geld, of je Brain Fuel wel op de rails krijgt. Stiekem was het best lekker om die stress weer even te voelen. En weet je, als het niet lukt, dan verzinnen we wel een oplossing waardoor het wél lukt.’

Van ego- maar ecosysteem
‘Innovaties en startups hebben mijn hart. Naast Brain Fuel ben ik Innovatiescout voor Innofest. Ook ben ik betrokken bij StartUpDelta. Het ontbreekt in Friesland niet aan goede ideeën. In de Startup-thermometer hebben we 75 kansrijke Friese startups in kaart gebracht. Wat je wel ziet is dat al die initiatieven versnipperd zijn: ze werken allemaal op eigen houtje. Prins Constantijn, ambassadeur van Startup-Delta, zei het na zijn werkbezoek aan Friesland heel treffend: ‘jullie hebben hier geen eco- maar een egosysteem.’

Beste start-up Fries: werk meer samen!
‘Je hebt elkaar nodig om te innoveren. Samen heb je meer ontwikkelkracht, schaal je sneller op. In Groningen zie je dat ondernemers en startups heel makkelijk een biertje met elkaar drinken. In Friesland kijkt iedereen naar elkaar: we zijn allemaal een beetje bang voor de concurrent. Het is ook een geografisch probleem. In Buitenpost doet iemand wat, in Joure, in Heerenveen. We hebben meer samenwerking nodig, moeten elkaar meer opzoeken en openstaan voor ideeën van de ander. Op de BusinessContactDagen organiseer ik een gezamenlijke brainstorm voor Friese startups: dat lijkt al me een mooi begin…’

Nintendo
‘Ik heb een tijdje al mijn ideeën opgeschreven en bijgehouden. Daar ben ik maar mee opgehouden. Ik heb er toch geen tijd voor. M’n agenda is verschrikkelijk, m’n hoofd staat nooit stil. Gelukkig is ondernemen mijn hobby. Maar je moet wel fris en scherp blijven. Zeker met een jong gezin erbij. Dan ga ik een rondje hardlopen. Of een uurtje gamen op de Nintendo, even ‘Pokémon’. Ik schaam me er bijna voor, maar soms heb ik het écht even nodig. Even het verstand op nul, even iets doen dat helemaal niets bijdraagt aan moeder aarde.’

Meer weten over Brain Fuel en Friso Visser? Check www.brainfuel.nl

Hét zakelijk platform van het Noorden
24 en 25 Maart 2020, WTC EXPO Leeuwarden