BCDN Verhalen

Een nuchtere Fries met passie voor lichtreclame

By mei 10, 2019 mei 13th, 2019 No Comments

Na ruim drie jaar in Café De Tapperij in Langweer samen achter de bar gewerkt te hebben, startten Jouke M. Dijkstra en Coos de Graaf in november 1991 met Dygra Lichtreclame. Na een paar maanden besloot Coos toch weer terug te gaan naar de horeca en is Jouke alleen verder gegaan. Wat begon met de verhuur en daarna het ontwerp en de productie van lichtbakken, is uitgegroeid tot een allround bedrijf in diverse soorten binnen- en buitenreclame zoals gevel belettering, reclamezuilen en -borden, autoreclame, LED verlichting, fotoprint op plaat, XL full colour folie voor carwrapping en Dygra Digital: digitale signing voor binnen en buiten.

Hoe het begon

Het is allemaal begonnen in het onderwijs. De 21-jarige Jouke had contractuele afspraken met scholen waar hij naast de koffieautomaat een plek huurde om een lichtbak te plaatsen met advertenties van onder andere een autorijschool, een horecazaak of een kapperszaak. “Maar terwijl ik met dat verhaal ‘de boer opging’, kreeg ik met regelmaat de vraag of ik ook iets kon realiseren voor op de gevel van het eigen bedrijfspand. Dus van het een kwam het ander.”, aldus Jouke.

Omdat hij technisch aangelegd is, vond hij dat wel een mooie uitdaging. Hij stopte met de advertentielichtbakken op de scholen en ging verder met gevelreclame. Nadat hij in eerste instantie de omkasting van de lichtbak inkocht wat hij ergens anders dan weer liet bestickeren, zag hij al vrij snel mogelijkheden om alles zelf te ontwerpen en te produceren. Jouke: “Ik zag hoe het gemaakt werd en dacht bij mezelf ‘Dit kan wel anders; dit kan beter en goedkoper’. Toen is het eigenlijk écht begonnen.”

En zo had Jouke, binnen een jaar na de start van het bedrijf, het ontwerp en de productie van lichtbakken in eigen beheer. Hij praat er nuchter over: “Ik kwam net van school en was nog jong, dus ik had niets te verliezen. Er was niets wat mij ervan weerhield om over te stappen van het ene naar het andere product met bijbehorende risico’s qua investeringen in machines et cetera. Als ik het over moest doen, had ik het dan anders gedaan? Misschien had ik dan alleen van tevoren een half jaar stage gelopen bij een lichtreclamebedrijf, om zo de nodige kennis op te doen. Nu heb ik dat allemaal door schade en schande moeten leren. Ik heb in het begin wel lichtbakken verkocht waarbij ik dan achteraf de benodigde apparatuur niet bleek te hebben om ze te maken. Maar ja, dat was gewoon de uitdaging en ik wist het altijd weer op te lossen. Je was jong en je deed het gewoon. En met wat bluf stapte ik overal naar binnen.”

Jouke woonde destijds in een boerderij in Schalsum waar hij een showroom had en een werkplaats waar hij de lichtbakken maakte. Hij deed toen alles nog alleen. Overdag was hij op pad om orders binnen te halen, ’s avonds maakte hij de lichtbakken en in de weekenden ging hij met behulp van vrienden de bedrijven langs om de lichtbakken her en der te monteren. Hij kan zich de eerste lichtbak nog goed herinneren: “Dat was er één van acht meter die bovenop de aangeschafte bus naar Leeuwarden moest; naar de Schrans.” Al snel kwamen er twee mensen in loondienst; één die op de computer alles ontwierp en één in de werkplaats. Jouke ‘ging de boer op’, zoals hij het zelf steeds mooi zegt en monteerde, met de man uit de werkplaats, de bakken op locatie.

“Die vijfentwintigduizend gulden pak ik!”

In 1995 werd het bedrijventerrein in Dronrijp gerealiseerd en in oktober 1997 heeft Jouke zich daar met het bedrijf gevestigd. Het was een bewuste keuze. Jouke: “Het duurt voor elk bedrijf minimaal zo’n vier jaar voordat klanten bij jou komen, zonder dat jij altijd maar achter die klanten aan moet. Dat begonnen wij in ’95-’96 echt te merken. En al was het hartstikke leuk in die boerderij en zag het er best mooi uit, ik had zoiets van ‘Als iemand met vijfentwintigduizend gulden in de broekzak langskomt, zal hij het niet bij mij uitbesteden aan lichtreclame’. Het had gewoon de uitstaling niet. Dus toen de gelegenheid zich hier voordeed, heb ik grond gekocht en dit pand laten bouwen.”

In Dronrijp kwam er direct meer personeel bij en verliep het zoals Jouke had voorspeld. Diverse ondernemers vonden hun weg naar Dygra Lichtreclame en de omzet verdubbelde. Jouke: “In de overgangsperiode tussen Schalsum en Dronrijp zei ik vaak ‘Die vijfentwintigduizend gulden pak ik!’ Nou, ik had hier het bord staan dat we gingen bouwen en alleen de palen zaten nog maar in de grond of de eerste klant meldde zich al aan!”

De locatie, zijnde een zogenaamde zichtlocatie, is ook perfect. Vanaf de A31 zie je het direct. Het pand zelf is eigenlijk één grote reclamezuil. Zo heeft het bedrijf bijvoorbeeld klanten uit Groningen en Drenthe, omdat de betreffende ondernemers op vakantie gingen naar de Waddeneilanden waardoor ze er langsreden richting Harlingen.

Een ander positief aspect wat volgens Jouke in 1997 meespeelde, was het feit dat de economie behoorlijk in de lift zat na de beëindiging van de Golfoorlog en met de euro op komst. Veel ondernemers zochten mogelijkheden om te investeren, waardoor ze ook oog kregen voor het ‘opleuken’ van hun bedrijfspand.

Lichtreclames met een lengte van meer dan vijftien meter

Op mijn vraag of hij nog nadelige gevolgen heeft ondervonden van de crisis in 2008, gaat Jouke eerst terug naar 2001: “Toen ze daar in Amerika in die flats vlogen, werd al mijn handel gecanceld. Dat was ongekend! Geen enkele offerte ging meer door. Mensen raakten geld kwijt via beleggingen, omdat de beurzen ook in één klap omlaag gingen. En reclame is wel belangrijk, maar geen prioriteit als er minder geld te besteden is. Gelukkig herstelde het wel redelijk snel, maar er zaten offertes tussen die pas twee of drie jaar later doorgingen.”

Voordat de crisis ter sprake komt, wil Jouke eerst nog kwijt dat er in 2007 een grote loods bij het pand is aangebouwd, omdat het bedrijf steeds vaker opdrachten kreeg te verwerken van lichtreclames met een lengte van meer dan vijftien meter. Daar moest ruimte voor gecreëerd worden. Vanuit het bedrijf worden die met een grote autokraan in één stuk bij de klant op de gevel gemonteerd. In de loods wordt alles zoveel mogelijk voorbereid, zodat er op locatie zo weinig mogelijk gedaan hoeft te worden. Jouke: “Hier binnen hebben we altijd mooi weer en op locatie moet je dat maar afwachten.”

En dan komen we bij de crisis van 2008 terecht. In 2009 ondervond Jouke hier de eerste gevolgen van: “In het eerste half jaar had ik vijftig procent minder omzet, terwijl ik net een dure printer gekocht had waarmee we rechtstreeks op plaat kunnen printen. Maar ik had ‘m wel bewust gekocht in de wetenschap dat het financieel zwaarder zou worden, omdat ik verwachtte dat we daar geld mee konden verdienen en die machine heeft ons er uiteindelijk ook doorheen gesleept. Het bleek een goede greep te zijn, want in dat jaar zijn een aantal concullega’s failliet gegaan, terwijl ik dat jaar alsnog wist af te sluiten met maar tien procent minder omzet. Dus dat viel best wel mee.”

Met de printer kan Dygra Lichtreclame rechtstreeks printen op aluminium composiet, pvc geschuimd, kunststof, hout, enzovoort. “Je kunt er in principe van alles doorheen drukken in maximale afmetingen van drie meter bij één meter zestig.”, aldus Jouke. Met deze printer boorde Jouke een hele andere markt aan: de interieurmarkt, waarbij de lichtbakken ook weer aan de orde kwamen in de vorm van plastic bakken met LED verlichting waar geprinte doeken voor gespannen worden. Maar het bedrijf heeft bijvoorbeeld ook een klus gehad waarbij een muur van dertien meter breed en drie meter hoog behangen moest worden met een grote foto, die er in één keer zonder naden tegenaan geplakt werd. En voor een mooie balie of een stand voor een beurs kan men ook in Dronrijp terecht.

“Iedereen die naar buiten toe iets wil uitdragen, kan bij ons terecht”

Wat in 1991 begonnen is met lichtbakken, heeft zich gedurende ruim zevenentwintig jaar ontwikkeld tot een bedrijf met een uitgebreid assortiment in binnen- en buitenreclame. Je kunt het zo gek niet bedenken, of Jouke en zijn mensen leveren het. Toen Dygra Lichtreclame zich in Dronrijp vestigde, kwam er steeds meer vraag naar losse letters op de gevels in plaats van lichtbakken. Het bedrijf heeft daarbij een techniek ontwikkeld waardoor die letters afzonderlijk ook weer verlicht kunnen worden. Naast de klassieke neonverlichting werkt Dygra uiteraard veel met LED verlichting.

In de eerste jaren werden er ook al vrij snel reclamezuilen aan bedrijven geleverd en konden ondernemers bij Jouke terecht voor bestickering van hun wagenpark, ofwel autoreclame. Maar daar bleef het niet bij! Zo worden diverse industrieterreinen door Dygra voorzien van bewegwijzeringsborden, bedrijvencentra en woonlocaties van interne bewegwijzering en staan er bij sportclubs spandoeken met of zonder frame langs het veld. Qua autoreclame kun je, naast bestickering, ook bij het bedrijf terecht voor carwrapping, makelaars laten hun borden in Dronrijp maken en McDonald’s behoort tot de vaste klanten. Om maar eens wat te noemen.

Jouke: “Wij leveren elke denkbare vorm van binnen- en buitenreclame. Of het nu gaat om een klein bordje in roestvrij stalen letters naast de deur of een full colour LED display op een grote reclamemast, het maakt niet uit. Wij leveren het totale pakket. Onze klantenkring is dan ook heel divers: van de bakker en de slager op de hoek tot een groot industrieel bedrijf, van een school tot een overheidsgebouw, bedenk het maar. Iedereen die naar buiten toe iets wil uitdragen, kan bij ons terecht. Maar mijn passie blijft de lichtreclame. Daarom heb ik de bedrijfsnaam ook nooit willen veranderen. Al dekt die allang niet meer de hele lading!”

Het bedrijf bestaat nu, inclusief Jouke zelf, uit acht mensen. Eén dtp-er die al bijna twintig jaar alles ontwerpt, één persoon op kantoor, vijf man in de werkplaats en op locatie en Jouke zelf is alleen nog maar druk met acquisitie en het onderhouden van de contacten met de bestaande relaties. En dat zijn er heel wat, want hij heeft met zijn mensen een indrukwekkende klantenkring opgebouwd.

www.dygra.nl

 

Tekst: Leo Singor